Leiderschap: Middle of the road is geen optie

richting kiezen

Leiderschap: Middle of the road is geen optie

Elke leider heeft er op dagelijkse basis mee te maken, er wordt van je verwacht dat je als leider besluiten neemt en sterker nog leiders moeten ook besluiten nemen om de simpele reden dat a “middle of the road” benadering natuurlijk de meest slechte benadering is die een leider kan kiezen.

Leiders worden ook “afgerekend” op het nemen van besluiten en dan is het ook handig realiserende dat iedereen accepteert dat er ook foute besluiten genomen worden dat het merendeel (liefst 70% – 80% +/+ uiteindelijk een goed besluit is geweest.

En hier is de moeilijkheid voor managers – leiders om reden dat je het hebt te doen op basis van de informatie en context die je op dat moment hebt en dat plaatje is nooit compleet. Ergo, er is een uitdaging (problemen zijn immers ook uitdagingen) en die uitdaging zal je op basis van de (beperkte) informatie die je hebt tot een oplossing moeten brengen.

De taak van leiders is dus om een voorstelling of nog liever verschillende voorstellingen te hebben (ook wel scenario planning) hoe een uitdaging omgebogen kan worden naar de gewenste situatie en de daaraan gekoppelde besluiten.

Zorgvuldigheid is natuurlijk key. Zeker momenteel nu we allen zijn gevangen door het Covid-19 en alle beperkingen en risico’s die daarbij horen. Als voorbeeld: je bent een internationale onderneming, je hebt contractuele verplichtingen en stuur je je mensen op reis of niet? Covid gaat immers voorbij, je hebt financiële en juridische verplichtingen en tegelijkertijd ook een zorgplicht voor je medewerkers.

Kortom als leider kom je hier direct in een dilemma om reden dat je de zorgen van je medewerkers begrijpt en tegelijkertijd heb je de verantwoording om de business door te laten draaien.

Het gaat te ver in deze blog om hier direct oplossingen voor aan te dragen, want die zijn er, het gaat meer om het creatieve proces, de verantwoording en ook de pijn die je als leider en manager ervaart om een situatie te creëren waarbij de belangen van alle stakeholders binnen je organisatie het meest optimaal worden gediend.

Gustav Kaser heeft een uitgebreid leiderschapsprogramma, waar de tools, middelen en met name denkwijze wordt aangeboden aan managers en leiders om te helpen en de inzichten te geven om dit soort processen beter te doorgronden en toe te passen.