Guerilla tactiek als onderdeel van je sales strategie

guerilla tactiek binnen organisaties

Elke salesdirector, elke marketeer en elke CEO heeft ermee te maken;

Hoe blijf ik zo lang mogelijk onder de radar van mijn concurrenten door een slimme strategie toe te passen en zo veranderlijk (agility) te zijn zodat de concurrentie geen vat weet te krijgen op ons beleid?

3 zetten vooruit denken

Agility is hier letterlijk het toverwoord en blijven luisteren naar de eisen en de behoeften van je klanten, inspelen op incidenten maar vooral de trend weten te zien en daar razendsnel op in te spelen door altijd 3 zetten vooruit te denken.

In verwarring achterblijven

Guerilla is niets anders dan gebruik maken van je snelheid en verrassing, ondernemen wat anderen niet verwachten en hierdoor in verwarring achterblijven. Dit is echter een kortstondig fenomeen, je kan zeer succesvol zijn met een aantal acties, maar de concurrentie krijgt dit door en zorgt voor een tegenreactie. Immers hoe meer je wint des te groter de kans dat je op basis van je succes gaat verliezen als je daar te veel op vertrouwt.

Doordenken is daarom essentieel en blijvend creatief zijn om het maximale voordeel uit je acties te halen zodat de concurrentie zo min mogelijk vat op je krijgt. Dit is breder dan alleen je propositie en de prijs die je aanbiedt en geldt vanzelfsprekend voor de gehele waarde keten die je organisatie aanbiedt.

Jij als sales director, als account manager hebt de organisatie daarbij hard nodig. Welke waarde heb je als organisatie en hoe kun je de concurrentie altijd de stap voorblijven?

winnen en verliezen

Grote strategen, grote generaals hebben hier meer dan wijze woorden over gesproken en is de vergelijking – scheidslijn tussen het bedrijfsleven en oorlogsvoering erg dun.  Ook in business gaat het uitsluitend om winnen en verliezen en als je wint – dat dit met de minst mogelijke schade voor je onderneming gepaard gaat – en als je verliest dat je begrijpt en ook de organisatie achter je hebt staan om zich aan te passen om een niet succesvolle actie te “draaien” naar een succesvolle strategie. We kunnen het in deze blog dan ook niet laten om een aantal quotes de reveue te laten passeren van een aantal grote krijgsheren:

Sun Tzu:

All warfare is based on deception. Hence, when we are able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must appear inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.”

Dwight D. Eisenhower:

In preparing for battle I have always found that plans are useless, but planning is indispensable.”

Norman Schwarzkopf

“The truth of the matter is that you always know the right thing to do. The hard part is doing it.”