Klantcase: ‘s Heeren Loo (Zorg)

Eigenlijk maakt het niet uit in welke branche we werken. We doen er alles aan om bij te dragen aan een verbetering van een organisatie. We kruipen in de huid, verdiepen ons, lezen ons in en stellen veel vragen. We maken afdelingen, teams en mensen beter door ze te inspireren om te worden wie ze kunnen zijn.

We zijn te lief voor elkaar en het is allemaal te vrijblijvend

In 2017 kregen we een vraag uit de zorg. Dit is een branche waar we tot die tijd nog niet heel veel aanwezig waren. Ik vermoed vanwege ons doelgerichte en resultaatgerichte imago. Laat nou degene die ons benaderde dezelfde eigenschappen hebben en die komt dus niet voor niets bij ons terecht. Hij was een beetje klaar met het aanbod van scholing in de zorg zoals hij dat zelf zei. We zijn te lief voor elkaar en het is allemaal te vrijblijvend gaf hij aan. De zorg verandert en heeft dus nu ook een andere aanpak nodig.

Persoonlijk begeleiders ontwikkelen in leiderschap

We zijn bij ‘s Heeren Loo gestart met de Persoonlijk Begeleiders (PB) van het  MVG cluster  (Moeilijk Verstaanbaar Gedrag).

De vraag was:  Hoe kunnen we persoonlijk begeleiders ontwikkelen in leiderschap en ze stimuleren om de leiding te nemen in het team, waarin de PB’er professioneel voorbeeldgedrag laat zien in situaties met cliënten, verwanten en collega’s?

Geloven in je leiderschapsrol

De grootste uitdaging hier is dat de rol van PB geen officiële leiderschapsrol is en dat de mensen in de teams geen direct reports zijn. Dus dit kon alleen slagen als de PB’ers er zelf in geloofden en de rol op zich durfden te nemen. En dat is gelukt!  Wat een leergierig team en wat een bikkels deze vrouwen.

Steeds meer zagen zij de toegevoegde waarde van leiderschap binnen de teams, dat iemand die zegt zo gaan we het doen vertrouwen en rust geeft. En dat het voeren van gesprekken volgens een bepaalde structuur effect had. En stukje bij beetje pakten zij hun rol als meewerkend leidinggevende PB er!

Dit project is een mooi voorbeeld van je rol toe-eigenen en pakken voordat je hem officieel hebt. Vanwege het succes hebben we dit programma inmiddels ook binnen andere clusters uitgerold en vervolgprogramma’s gedaan.

De cliënten te laten worden wie ze kunnen zijn

Ik bleek meer affiniteit met de zorg te hebben dan dat ik in eerste instantie dacht; in de zorg staat de mens en de kwaliteit van leven bovenaan (net als bij ons). Door continue verbeterende methodes (o.a. triple C ) in te voeren doen de zorgmedewerkers er alles aan om hun cliënten te laten worden wie ze kunnen zijn. (dat doen wij ook)

Authentieke mensen die volledig zichzelf durven zijn

Ook de cultuur in de zorg spreekt mij aan; authentieke mensen die volledig zichzelf durven zijn, zich kwetsbaar opstellen en pittig en sterk zijn tegelijkertijd. Vanuit mijn systemische ervaring ook heel interessant om te zien waarom mensen in de zorg gaan werken.

Sinds 5 jaar dus nu ook een branche ervaring rijker in de zorg en ik hoop nog vele jaren meer!