Key Account Management

STRATEGISCH KEY ACCOUNTMANAGEMENT

VISIE – PROCES – GEDRAG

Resultaat na de training:

  • Strategisch samenwerken met de belangrijkste klanten
  • Het optimaal gebruiken van het potentieel van de belangrijkste klanten
  • Een motiverend en overzichtelijk accountplan kunnen maken
  • Het vertalen van een strategisch accountplan naar concrete acties
  • Positieve invloed op gesprekspartners
  • Vermijden om alleen maar over prijzen te praten

Programma (3-4 dagen):

Het effect van een positieve visie

  • Jij bent het enige wat anderen niet hebben.
  • Persoonlijke voorbereiding
  • Met een concreet plan het gesprek in
  • Onbewuste beïnvloeding

Begrip van Key Account Management

  • Onderscheid maken tussen strategische en transactionele accounts
  • In kaart brengen van de strategische accounts
  • Key Account Management gaat in essentie over mensen
  • Winnen door te weten wat anderen niet weten
  • Het benadrukken van het belang van relaties en vertrouwen winnen

Sales en onderhandelingstechnieken:

  • Gebruik maken van de kracht van stilte en strategische pauzes.
  • De behoeftenvijver ontdekken door ‘steentjes te gooien’
  • Drie manieren om referenties actief te maken
  • Onderhandelingsstijlen / Thomas-Kilmann
  • Prijsbesprekingen; Wat is de juiste prijs? Wat is partnership waard?

Strategische klanten vereisen een strategie:

  • Het creëren van beknopte accountplannen met behulp van de OGSM-methodologie
  • Definiëren van de ideale klant en waardepropositie
  • Het gebruik van tools zoals het Käser Cross om verbetermogelijkheden te identificeren
  • In kaart brengen en betrekken van de Decision Making Unit (DMU)