Klantcase: Payvision (fintech)

Payvision is een jonge organisatie. Succesvol en hard gegroeid met het hoofdkantoor in Amsterdam. Als vertrouwde pionier op het gebied van betalingen ondersteunen zij handelaren over de hele wereld, ook in de VS, Europa, Azië en de Pacific.

De startup die een professionaliseringsslag wil maken

Situatie –  3 duidelijke klantvragen:

  • Hoe kunnen wij met een onze startup en hands-on-mentaliteit een professionaliseringsslag maken met behoud van identiteit? Professionalisering van onze organisatie, maar ook onze medewerkers.
  • Hoe kunnen wij als Payvision het beste de markt benaderen om zo ons doel, connect en grow te kunnen realiseren?
  • Hoe kunnen wij een moment van reflectie creeren, de balans opmaken en optimaal gebruik maken van het talent in de organisatie?

Snelgroeiende startup met de focus op productkennis

Als organisatie die in minder dan 20  jaar tijd uitgegroeid van 3 tot 300 medewerkers was er behoefte aan structuur en herverdeling van rollen en verantwoordelijkheden.

Tot op heden werden medewerkers  vooral opgeleid in productkennis. De behoefte is nu meer in het ontwikkelen van sales en accountmanagement

De Gustav Kaser aanpak binnen een ontspannen en joviale team

Normaal hanteren wij bij dit soort vragen een top-down-approach, maar de nood was hoog bij de sales dus zijn we gestart met het sales-team. Doel was bewustwording van eigen sales- en communicatiestijl. Gehele salesproces – alle stappen in de sales-cycle kennen en met de klant kunnen doorlopen

Een jong, dynamisch en leergierig salesteam met opvallend veel mooie mannen en vrouwen.

Wat direct opviel was de informele sfeer, er werd veel gelachen en plezier gemaakt. iedereen ging heel relaxed en joviaal met elkaar om. Terwijl de business complex, technisch is en dus veel kennis en professionaliteit vraagt die er ook was.

Deze combinatie werkt en was ook voor de trainers aangenaam om mee te werken!

Methode/onderwerpen: 

  • Wat is succesvol gedrag?
  • Sales strategie
  • Communicatie en gesprekstechnieken,
  • Structuur van een verkoopgesprek,
  • Creëren van gekwalificeerde leads.
  • Upselling en new business genereren

Complexe vraagstukken omzetten in praktijkcases

Met name omdat de business zo complex is en er veel van de sales en accountmanagers wordt gevraagd, hebben we samen met een salesmanagers een programma samengesteld met 3 real cases.

Een deel van het team kreeg een korte beschrijving van de klantcase en het andere deel van het team wie de merchant vertegenwoordigden, kreeg een uitgebreide briefing.

Een uniek samengesteld programma om praktijkcases zo echt mogelijk na te bootsen.

In de training werd de case life nagespeeld / gesimuleerd. De overige deelnemers observeerden en gaven feedback. Iedereen zat minimaal een keer op de stoel van AM en op de stoel van de klant wat ook als zeer leerzaam werd ervaren om het ook vanuit de klant te ervaren en met name hoe weinig vragen er werden gesteld door de AM was opvallend.

Leerzaam en confronterend

Het was leerzaam en confronterend. De positieve feedback was dan ook overweldigend. Dit was weer een bewijs hoe belangrijk het is om de organisatie samen te werken. Het is geen one man show maar partnership met onze klanten en een gemeenschappelijke inzet en verantwoordelijkheid wat zorgt voor de beste resultaten.

Greep uit de inzichten:

  • Maken van een goede klant-analyse
  • Blijf uit jargon uit de branche
  • Voorbereiding is de sleutel
  • Stel de juiste vragen
  • VRAGEN VRAGEN VRAGEN
  • Mindset bepaalt gedrag
  • Storytelling, geen producten verkopen
  • Structureer het gesprek
  • Maak het persoonlijk en leuk voor alle betrokkenen
  • Kracht van stilte
  • Stel open vragen
  • Geniet ervan