Hoe krijg je mensen enthousiast via het beeldscherm

werken en enthousiasme via beeldscherm

5 tips voor goed gebruik van het beeldscherm

Beīnvloeden via het beeldscherm

Waar we gewend waren om thuiswerkdagen te besteden aan werkzaamheden die veel concentratie vereisen, moeten we nu via het beeldscherm leidinggeven, verkopen, contact leggen, overleggen, samenwerken, problemen oplossen en knopen doorhakken.

Daarom is een goeie (non-verbale) communicatie en vergroting van onze persoonlijke invloed nu belangrijker dan ooit. En als jij  het online werken leuker en beter maakt en je weet te onderscheiden heeft dit een positief effect op jou en dus ook op anderen.

Eerst de basis op orde:

Veel mensen zetten de laptop neer en klappen het scherm een beetje naar achter. Daardoor kijk jij van bovenaf naar beneden richting je gesprekspartner. Hij of zij ziet jou van onderaf. Je zit dan niet op gelijke hoogte en dit kan een gevoel van ongelijkwaardigheid creëren; het kan overkomen alsof je op de ander neerkijkt.

Online de connectie maken

Daarnaast ziet het er door het vertekende beeld niet meer uit als face-to-face gesprek. Je kan de camera daarom beter op ooghoogte zetten. Ook aan de belichting schort het nog weleens. Mensen gaan vaak met hun rug naar het raam zitten. Maar je ogen worden dan veel donkerder en het beeld platter. Omdat goed oogcontact juist heel belangrijk is, kan je beter met je gezicht naar het raam of naar een lamp gaan zitten. Zo kan je ook beter connectie maken met de ander(en).

Het is sowieso aan te raden om een vaste plek in huis te zoeken waar jij op je gemak online kan werken. Het geeft een hoop rust als je van tevoren de achtergrond, hoek en belichting regelt.

Als je de basis op orde hebt, kan je je gaan focussen op de meer concrete non-verbale communicatie.

1 Handen in beeld!

Handen zijn een belangrijk onderdeel van non-verbale communicatie. Met de handen in het haar zitten, handenwringend toekijken, mijn handen jeuken, met het zweet in mijn handen zitten, op je handen zitten, wie gebruikt deze uitdrukkingen nou niet? En ze zijn veelzeggend.

Dus handen in beeld!! Je handen zijn belangrijke instrumenten om te overtuigen of te motiveren. Zorg dus dat je wat verder van de camera af zit, en je bovenlichaam met armen en dus handen in beeld zijn. Met je handen kun je je woorden kracht bijzetten.

Vermijd gefriemel aan je gezicht of het klikken met een pen.  Vermijd typische  gebaren die ons comfort geven, zoals wrijven over arm, nek of haar. Deze gebaren komen via beeldscherm heel veel voor. Het kan bij de ander het gevoel geven dat je jezelf moed in aait en dat is niet de bedoeling.

2. Oogcontact: aankijken en wegkijken

In de camera kijken, betekent dat je de ander aankijkt. Het gaat op dit gebied nog vaak mis omdat mensen voortdurend op het scherm blijven kijken. De kunst is juist om dit een beetje af te wisselen. Vraag jezelf af op welk punt in het gesprek je de ander het gevoel wil geven dat je hem of haar aankijkt.

Als je met een medewerker praat, kan je bijvoorbeeld in de camera kijken als jij aan het woord bent. Op het moment dat hij aan het woord is, kan je weer op het scherm kijken. Je kunt eventueel hulpmiddelen gebruiken, zoals een losse webcam.

3. De kracht van het (bewust) zwijgen

Bewust zwijgen is misschien wel het sterkste communicatiemiddel wat er is. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de kracht van het zwijgen, laat staan dat ze er bewust mee weten om te gaan.

Een zwijgende gesprekspartner irriteert ons en geeft ons een gevoel van onbehagen, maar vaak alleen zolang wijzelf nog niet gewend zijn aan de vele mogelijkheden

die het op zijn tijd zwijgen biedt en het gebruik ervan.

Wie de kracht van het zwijgen kent, weet hoe veelzeggend zwijgen kan zijn

Zwijgen schijnt uit niets te bestaan. Maar het is juist de afwezigheid van iets die invloed op ons heeft. En juist die invloed op onszelf en anderen kunnen we vergroten en gericht inzetten. Des te belangrijker is het daarom dat wij ons bewust zijn van de kracht van het zwijgen juist ook via het beeldscherm.

Stop met zenden, kijk en luister bewust naar de ander. Is hij of zij nog aangehaakt, nog geïnteresseerd? Wil hij of zijn misschien reageren, iets vragen? Zodra de ander een vraag heeft (en eigenlijk wil stellen) stopt hij met het luisteren naar jouw verhaal. Ook kun je checken of je de ander nog mee hebt.

De fouten die wij in het algemeen in het contact met onze medewerkers en klanten maken, zijn meestal terug te voeren op het feit dat wij te veel hebben gepraat en te weinig hebben gezwegen.

4.Stemgebruik

Onze stem is een onderdeel van de 3V’s (verbal, voice, visual) waarmee we een boodschap overbrengen. 38% hoe deze boodschap overkomt wordt door de stem  bepaald.

Via het beeldscherm zien we dat men de neiging heeft om eentonig en te snel te praten. Gebruik te stem als instrument om te beïnvloeden door je klank, intonatie aan te passen aan jouw boodschap. Enthousiast als je enthousiast wil zijn, serieus als je een serieus onderwerp aansnijdt. Je stem moet congruent zijn aan de boodschap, hetgeen je zegt. Anders heeft de ander de neiging in verwarring te raken en wordt wantrouwend.

5. Mimiek en glimlachen

Alles ziet er anders uit als je glimlacht!

Achter een beeldscherm heeft men de neiging serieus, nonchalant en zelfs stuurs te kijken. We beïnvloeden altijd. En blijkbaar zijn we ons hiervan minder bewust in onze eigen vertrouwde omgeving. Als het helpt, kleed je net zo aan als je zou doen als je naar kantoor gaat. Voor de vrouwen maak je op en doe je haar net als altijd doet voordat je aan het werk gaat. Alle huispakken en sloffen overboord. We zijn aan het werk!

Ook voor je gezichtsuitdrukking geldt dat deze congruent moet zijn aan de boodschap die je vertelt. Dus als je een positief bericht hebt, laat dit dan ook zien!

Mensen met veel mimiek in het gezicht is leuk om naar te kijken en ze houden beter de aandacht. En het is een goede training voor de gezichtsspieren!

Tot slot: het voelt in het begin misschien wat geforceerd en gek om met bovenstaande tips aan de slag te gaan. Dat is met alles zo wat je aanleert of bewust doet. Geloof me; het went dus hou vol en veel leuke en interessante sessies toegewenst!